Konstrukcja i eksploatacja łańcucha

Konstrukcja i eksploatacja łańcucha

Łańcuch rolkowy został wynaleziony oraz opatentowany już w 1880 roku przez Harrisa Renolda. Ta metalowa konstrukcja nie należy do najprostszych, niestety stosunkowo szybko ulega eksploatacji i należy zatroszczyć się o jej właściwą pielęgnację. Mimo to, to właśnie ten sposób przenoszenia napędu we wszelkiego typu urządzeniach oraz maszynach, stał się najpopularniejszy. Dlaczego? Gdyż w kwestiach trwałości oraz właściwości użytkowania, rozwiązanie to wydaje się być najlepszym kompromisem.

W dalszej części tekstu zaprezentowane zostały konstrukcje łańcuchów napędowych rolkowych oraz tulejkowych szybkobieżnych. Jeśli chodzi o te drugie, to nie posiadają one rolek. Wyróżniamy pośród nich łańcuchy jedno- lub wielorzędowe. Dwa końce łańcucha można połączyć przy pomocy ogniwa złącznego prostego, kiedy liczba ogniw, czy też podziałek, jest parzysta. Z kolei, gdy taki łańcuch ma nieparzystą wielokrotność podziałki, dwa końce można połączyć używając ogniwa złącznego wygiętego z jednej strony, dzięki czemu połączymy je z ogniwem złącznym prostym.

Rozkład obciążenia

Należy pamiętać, iż cykliczne naprężenia powodują obciążenia w przekładniach łańcuchowych, w związku z czym sam łańcuch ulega zmęczeniu. Najbardziej na łańcuchy oddziałuje zużycie połączeń łańcuchowych. To z kolei prowadzi do wydłużania się łańcucha, które może wynosić nawet około 3 procent jego długości. Jeśli jednak takie wydłużenie okaże się większe, będzie to skutkowało nieprawidłową współpracą z kołem. Oczywiście trzeba pamiętać o tym, iż kryteria takiego zużycia zależą od wielkości samych kół oraz od rodzaju konkretnego łańcucha. Jeżeli taki łańcuch ma wydłużoną podziałkę to będzie to 1,5 procent. Zwróćmy również uwagę na to, że wymiana zużytego łańcucha powinna się wiązać z wymianą kół.

Zużycie kół

Jeśli koła się zużywają to zęby ścierają się i zmieniają swój kształt stając się haczykowate. Kiedy chodzi o koła pośredniczące, to w ich przypadku koła łańcuchowe w większości przypadków ulegają starciu na dnie wrębu. Z kolei wrąb wytarty na określoną głębokość powoduje, iż rolki łańcucha często naciskają na wierzchołki zębów w chwili, kiedy wchodzą na koło pośredniczące oraz kiedy go opuszczają. Do czego może prowadzić zużycie koła? Chociażby do obciążenia udarowego. Trwałość takiego startego koła, w niektórych przypadkach może zostać nieco wydłużona poprzez odwrócenie koła na wałku.

Smarowanie ręczne

W przypadku smarowania ręcznego, olej musi być w dużych ilościach podawany przy pomocy pędzla czy też wtrysku. Powinno to następować co 8 godzin pracy. Należy dbać o regularne i obfite smarowanie, gdyż dzięki temu nie dojdzie do przegrzania łańcucha czy też do pojawienia się odbarwień, w kolorze czerwonobrązowym, występujących na połączeniach łańcucha.

Smarowanie kroplowe

Przy smarowaniu kroplowym olej cały czas kapie ze smarownicy wprost na górne krawędzie płyt łączących albo na ich boczne fragmenty. Ilość kropli oleju na jedną minutę pracy, to około cztery do dwudziestu. Częstotliwość musi być na tyle duża, by nie doszło do wspomnianych już odbarwień smaru.

Smarowanie zanurzeniowe

Obudowa napędu przy smarowaniu zanurzeniowym jest wyposażona w miskę olejową, do której prowadzony jest dolny fragment łańcucha. W takim przypadku, poziom oleju musi sięgać linii podziałowej łańcucha w najniższym punkcie.

Smarowanie tarczowe

W tej sytuacji sam łańcuch jest umieszczony wyżej niż poziom oleju. Olej z miski olejowej pobierany przez tarczę, jest nakładany na łańcuch podczas przelotu. Jeśli chodzi o samą tarczę to jej średnica musi pozwalać na nabranie takiej prędkości, która umożliwi właściwe zebranie oleju. Jeśli prędkość jest zbyt wysoka, doprowadzi to do przegrzewania oraz pienienia się oleju.

Smarowanie wymuszone

Takie rozwiązanie zakłada zastosowanie pompy cyrkulacyjnej, która bez przerwy zaopatruje łańcuch w olej. Ten z kolei musi być skierowany wprost na luźny łańcuch, ale także powinien zostać zastosowany wewnątrz pętli łańcucha oraz wzdłuż jego szerokości. Dzięki temu, możliwe jest dokładne smarowanie poszczególnych części takiego łańcucha.

Warto pamiętać, iż istniej coś takiego jak zużycie początkowe łańcucha, które można jednak ograniczyć przez jego wstępne obciążenie. Tak zwane przedprężanie wstępne jest w stanie poprawić trwałość użytkową. W późniejszym czasie występuje już zużycie normalne, które jest nieco wolniejsze.

Artykuł powstał we współpracy z firmą JANUS – producentem łańcuchów przemysłowych: www.janus.com.pl

Previous Z powodu nieodpowiednio zaizolowanych ścian, dachu i podłogi z budynku może uciekać aż 60 proc. ciepła
Next Prąd – ile kosztuje i dlaczego tak drogo?

Może to Ci się spodoba

Plan budowy 0 Comments

Kiedy używać płyt gumowych przemysłowych, a kiedy płyty gumowych spożywczych?

W coraz większej ilości przedsiębiorstw stosuje się specjalistyczne płyty gumowe. Z racji swojej specyfiki zwiększają one przyczepność oraz podnoszą bezpieczeństwo zakładu. Jest to nowoczesne rozwiązanie, które może w znacznym stopniu

Plan budowy 0 Comments

Hala magazynowa – stacjonarna czy mobilna?

Każdy przedsiębiorca, który chce postawić halę magazynową, musi dobrze zastanowić się czy wykorzystać już istniejący obiekt użytkowe, czy też zainwestować w postawienie nowej hali. Pierwszy wybór wydaje się być już

Plan budowy 0 Comments

Jaką działkę kupić, by móc szybko postawić na niej dom?

Budowa domu wymaga wyboru oraz zakupu działki. Jednym z najważniejszych kryteriów w tym przypadku jest jej uzbrojenie. Prąd oraz woda są niezbędne już podczas prac budowlanych, dlatego warto sprawdzić, czy

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!