Przegląd dostępnych na rynku bram garażowych

Przegląd dostępnych na rynku bram garażowych

Jaki rodzaj bramy garażowej wybrać i czym się kierować przy tym wyborze? Oto kilka najważniejszych informacji ułatwiających zorientowanie się w ofercie i podjęcie właściwej decyzji.

Będąc na etapie projektu lub budowy domu, warto temat bramy garażowej przemyśleć i już wtedy ją zaplanować. Jeśli wybiera się ją później, często zdarza się tak, że… tego wyboru po prostu nie ma, bo jest się uzależnionym nie tylko od konstrukcji samego garażu, ale także od tego, jak zagospodarowany jest teren wokół niego i od wielu innych czynników.

Na co zwracać uwagę, planując lub wybierając bramę garażową?

  • Liczy się rozmiar… Rozsądniej, bo taniej, jest kupić bramę garażową, której wymiary mieszczą się w standardach rynkowych niż taką… „szytą na miarę”, bo cena idzie mocno w górę w takiej sytuacji. Nie warto przepłacać, zatem już na etapie projektu domu i garażu, lepiej zweryfikować, czy ów projekt nie odbiega wymiarami od tego, co oferują producenci bram. Dostępne obecnie na rynku, popularne bramy garażowe mają zazwyczaj od 1,8 do 6 m szerokości i 2 do 3,5 m wysokości. Nie tylko te dwa wymiary są jednak istotne. Trzeba zwrócić także uwagę na odległość od sufitu garażu do górnej krawędzi jego otworu wjazdowego. Najlepiej pozostawić tu przynajmniej 0,25 – 0,30 m, aby móc ewentualnie wybrać taki rodzaj bramy, której instalacja i poprawne funkcjonowanie wymagają tego miejsca. Nie bez znaczenia jest też odległość od bocznych krawędzi otworu do prostopadłych względem niego ścian garażu. Pozostawienie tu choćby 0,10 m z każdej strony umożliwia zamontowanie bramy garażowej z dowolnym w zasadzie napędem. Długość, czy raczej głębokość garażu, nie powinna być z kolei mniejsza niż 3,3 m.
  • Precyzyjne i przemyślane wykończenie… Aby nie mieć problemów ze sprawnym zamontowaniem i prawidłowym późniejszym działaniem wybranej bramy garażowej oraz komfortowo z niej korzystać, trzeba wcześniej zadbać o doskonałe wykończenie budowlane – na przykład idealnie wypoziomować sam otwór czy doprowadzić prąd do garażu, aby brama mogła mieć zasilanie elektryczne etc.).
  • Dodatkowe funkcje i indywidualne życzenia… Wybierając producenta bram garażowych, warto zwrócić uwagę na oferowane przez nich opcje, na przykład: możliwość instalacji specjalnych zabezpieczeń antywłamaniowych (alarm, blokady antywyważeniowe itp.), możliwość wybicia okna w bramie garażowej dla doświetlenia garażu i / lub wstawienia normalnych drzwi w samej bramie, przez które można wejść lub wyjść z garażu bez konieczności otwierania bramy.
  • Z ogrzewaniem czy bez… Jeśli garaż jest (lub ma być) ogrzewany albo stanowi po prostu część bryły domu, niezbędna jest brama garażowa z ociepleniem (a nie każda takie ma), aby niepotrzebnie nie tracić ciepła (i pieniędzy). Jeżeli garaż jest na przykład budynkiem wolnostojącym i nie planuje się w nim ogrzewania, brama garażowa nie wymaga ocieplenia.
  • Dobranie „designu” bramy garażowej… do stylu budynku, koloru elewacji, a także stolarki okiennej i drzwiowej. Brama musi być kolorystycznie dopasowana do okiennic, czasami nawet do ogrodzenia (szczególnie, jeśli jest odpowiednio blisko niego). Na tle elewacji garażu i domu brama garażowa powinna być bardzo widoczna, dlatego najczęściej stosuje się kolor kontrastujący ze ścianami budynku, co wygląda bardzo naturalnie i estetycznie.

Jakie bramy garażowe są do wyboru?

  • Wrota, czyli rozwieralne bramy garażowe dwuskrzydłowe lub jednoskrzydłowe, wykonywane z drewna. To jedno z tradycyjnych, od dawna stosowanych rozwiązań, którego niepodważalną zaletą jest między innymi niska cena. Bramy skrzydłowe to obecnie koszt zaledwie kilkuset złotych. Wrota wyglądają jak zwykłe drzwi, tylko w większej skali. Mechanizm konstrukcji jest bardzo prosty (ościeżnica, zawiasy i wiszące na nich skrzydła bramy), a jej montaż – bez problemu można wykonać samodzielnie, bo też niewiele jest tu do popsucia. Wrota obsługuje się w zasadzie wyłącznie manualnie. Ten rodzaj bramy stosuje się najczęściej w nieogrzewanych garażach wolnostojących, w sytuacji, w której przed garażem – na podjeździe jest na tyle dużo wolnego miejsca, że skrzydła bramy można swobodnie otwierać na oścież i wygodnie manewrować autem. Wariant bramy rozwieralnej jednak lata świetności ma już za sobą. Dziś chętniej wybiera się inne rozwiązania – bramy garażowe automatyczne, bramy garażowe na pilota, te które lepiej wykorzystują dostępną przestrzeń etc.
  • Uchylne bramy garażowe (zwane także płytowymi) to opcja raczej dla mniejszego, stosunkowo wąskiego garażu, w którym parkuje tylko jedno auto. Rozwiązanie jest obecnie dość popularne, bo również (podobnie jak wyżej wspominane dwuskrzydłowe bramy garażowe) niezbyt drogie, a jednocześnie w miarę komfortowe w użytkowaniu. Brama lekko się podnosi i opuszcza wahadłowo dzięki systemowi sprężyn zamontowanych przy suficie garażu. To właśnie taka (jednolita) brama garażowa pozwala na udoskonalenia i optymalizacje takie, jak montaż w jej płycie dodatkowych – normalnych drzwi.
  • Segmentowe (sekcyjne) – górne lub boczne bramy garażowe składające się ze specjalnych, ocieplanych paneli, które w momencie otwierania bramy zachodzą na siebie i chowają się pod sufitem (w przypadku bram górnych) lub w ścianach garażu (w przypadku bocznych bram garażowych). Rozwiązanie tego typu jest jednym z najpopularniejszych obecnie, ponieważ brama jest wygodna i ekonomiczna – nie wystaje poza bryłę budynku, co pozwala ją stosować szczególnie tam, gdzie podjazd jest bardzo krótki lub praktyczne nie ma go wcale.
  • Bramy rolowane, nazywane żaluzjowymi, bo z wyglądu i sposobu działania przypominają rzeczywiście duże i ciężkie żaluzje. Składają się z poziomych profili (o dowolnym designie), które, gdy brama się otwiera, chowają się do specjalnej skrzynki zawieszonej nad otworem wjazdowym garażu (wewnątrz lub na zewnątrz). Brama tego rodzaju nie może być jednak zbyt duża, bo profile, z których się składa sporo ważą. Dopuszczalna jej powierzchnia oscyluje w granicach 20 m2. Takie rolowane drzwi to zawsze rodzaj automatycznej bramy garażowej na pilota, która – poza napędem elektrycznym – może też być wyposażona (awaryjnie) w korbę do ręcznego rolowania, czyli otwierania i zamykania garażu. Szczególnie polecana do garaży o nietypowym kształcie. Ta komfortowa i nowoczesna opcja ocieplanej bramy żaluzjowej, zbudowanej z odpornego na korozje aluminium jest też jednocześnie opcją najdroższą, bo kosztuje co najmniej 2500 – 3000 zł.

 

http://oferia.pl/wykonawcy/budowa/bramy-i-ogrodzenia/

 

Artykuł sponsorowany.

Previous Jak szukać okazji na rynku nieruchomości?
Next Meble ekologiczne – nowy wymiar życia

Może to Ci się spodoba

Wymieniasz okna? Zainwestuj w aluminiowe!

Zastosowanie aluminium we współczesnym budownictwie stało się ostatnimi czasy bardzo popularne. Przede wszystkim dlatego, że jest to materiał bardzo wdzięczny – wytrzymały, plastyczny, o właściwościach ognioodpornych oraz antykorozyjnych. W sam

Okna i drzwi 0 Comments

Karnisze do firan – jak je wybrać?

Zasłony i firany są zawsze modne. Niezależnie od nowych trendów pojawiających się w wystroju wnętrz, które lansują rolety i żaluzje, pięknie upięty materiał na dobrze dobranym karniszu niezmiennie pozostaje prawdziwą

Okna i drzwi 0 Comments

Drzwi drewniane czy PCV – które wybrać?

Wybór odpowiednich drzwi nie jest taki prosty, jak mogłoby się wydawać Przed ich nabyciem należy się przede wszystkim rozejrzeć, zobaczyć, co oferują producenci lub markety budowlane. Trzeba pamiętać, że nie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!