Łańcuchy przemysłowe – najważniejsze informacje

Łańcuchy przemysłowe – najważniejsze informacje

Łańcuchy przemysłowe

Przemysł nie mógłby się obyć bez różnego rodzaju łańcuchów, które znajdują zastosowanie w jego licznych gałęziach – głównie jako części maszyn, choć posiadają również zastosowanie estetyczne, obecne na przykład w jubilerstwie. Jest to popularny i powszechnie używany środek przenoszenia napędu, występujący w różnych długościach i rozmiarach. Warto dowiedzieć się na jego temat więcej – jakie rodzaje łańcuchów wyróżniamy i gdzie możemy je znaleźć?

Łańcuch – wyjaśnienie terminu

Łańcuchy to dokładnie mówiąc cięgno, które składa się z pewnej liczby podobnych do siebie ogniw, w ten sposób złączonych, że tworzą solidną całość (każde ogniwo jest połączone z dwoma sąsiednimi), a jednocześnie ów jednolity, wykonany z nich twór nie jest sztywny – wykazuje dużą zmienność kształtu. Przydaje się to w wielu gałęziach przemysłu – łańcuch pełni bowiem funkcje napędowe, poruszając jakiś element wokół którego został owinięty. Nie byłoby to możliwe bez jego zdolności do dostosowywania się do otoczenia, przy czym ogniwa są ze sobą na tyle mocno zespojone, że ruch przebiega sprawnie – choć, oczywiście, z czasem wszystko może ulec odkształceniu. Łańcuchy powinny być zatem odpowiednio dobrane do aplikacji – nie wszystkich można użyć w tym samym miejscu, jako że jedne są bardziej trwałe, inne bardziej elastyczne. Mają też różną wytrzymałość na moc, jaka zostanie na nie przełożona.
Łańcuchy produkowane są zarówno w firmach polskich, jak i poza granicami naszego kraju. Wiele zależy od firmy, jaka zajmuje się ich tworzeniem, dlatego też wybierając łańcuch dla siebie trzeba mieć pojęcie o występujących rodzajach i ich zastosowaniu w przemyśle – w ten sposób nie popełni się pomyłki.

Rodzaje łańcuchów

Istnieje wiele typów łańcuchów, przy czym niektóre z nich są wykorzystywane częściej niż inne. Tymi łańcuchami są w przemyśle:
– łańcuch drabinkowy (łańcuch Galla)
– łańcuch pierścieniowy (łańcuch ogniwowy)
– łańcuch płytkowy

Każdy z nich oczywiście posiada swoje podtypy, które nieco się od siebie różnią. Bardzo popularny jest zwłaszcza łańcuch Galla, który znajduje zastosowanie między innymi w rowerach. Typ ten stosowany jest jako cięgno napędowe i dźwigniowe, przy czym główny podział biegnie na łańcuchy sworzniowe, tulejkowe oraz rolkowe.

– łańcuch sworzniowy – składa się z płytek wewnętrznych, luźno osadzonych na czopach sworznia, a także z płytek zewnętrznych, osadzonych na wcisk. W napędach maszyn ten typ łańcucha używany jest rzadko, z uwagi na dosyć szybkie zużywanie przegubów. Posiadają one zbyt małą powierzchnię roboczą, co jest dużym minusem. Łańcuch ten posiada również ograniczoną szybkość – to około 0,5 metra na sekundę.

– łańcuch tulejkowy – ten rodzaj łańcucha zwany jest również bezrolkowym, ponieważ na sworzniu umieszczona jest obrotowa tulejka hartowana. Płytki zewnętrzne osadzono na wcisk na sworzniu, zaś wewnętrzne w dokładnie ten sam sposób umieszczono na tulejce. Łańcuchy tulejkowe są znacznie szybsze od sworzniowych, ponieważ ich prędkość dochodzi nawet do 15 metrów na sekundę. Przy tym jednak zwykle nie rozwija się w nich aż takiej prędkości – najczęściej pracują z szybkością równą około 8 metrów na sekundę. Niestety, łańcuchy te nie znajdują zastosowania w zbyt obciążonych napędach głównych z uwagi na brak rolki – defekt ten mógłby spowodować zużywanie się tulejek i zębów na kołach. W efekcie zaś sprawność przekładni zostałaby poważnie zmniejszona. Dlatego też łańcuch tulejkowy znajduje zastosowanie przede wszystkim w napędach pomocniczych oraz maszynach wolnobieżnych.

– łańcuch rolkowy – złożony jest z ogniw wewnętrznych i zewnętrznych, które zostały ułożone naprzemiennie. Jego konstrukcja przypomina tą zastosowaną w łańcuchu tulejkowym, lecz posiada on również rolkę, która swobodnie obraca się względem tulejki umieszczonej na sworzniu. Uzębienia koła słabo się zużywają, dzięki czemu łańcuch ma dużą trwałość. Łańcuch rolkowy posiada wiele podtypów, jak jednorzędowe, dwurzędowe, a nawet trójrzędowe (i więcej). Powstają one poprzez łączenie odpowiednio dwóch lub kilku łańcuchów jednorzędowych przy pomocy odpowiednio wydłużonych sworzni.

Łańcuch pierścieniowy stosowany jest w przekładni łańcuchowej (choć równie dobrze nadaje się do niej łańcuch drabinkowy). Ogniwa są w nim jednoczęściowe lub złożone z płytek, a sworznie które łączą poszczególne ogniwa wykonano jako wahające się (wraz z ogniwami) elementy. Można je stosować w układach napędowych, gdzie napęd jest przenoszony między równoległymi do łańcucha powierzchniami czołowymi sworzni, a dwoma tarczami o charakterze stożkowym. Działają tam siły tarcia. Łańcuchy pierścieniowe są zabezpieczone przed przesuwaniem bocznym, co zapewnia im lepszą stabilizację.

Łańcuch płytkowy wykonany jest z cienkich płytek stalowych, które zostały połączone ze sworzniem w sposób przegubowy. Typ ten stosowany jest dosyć powszechnie, znajdując zastosowanie przede wszystkim w wózkach widłowych, ale także w przemyśle ciężkim i stoczniowym. Ich wielką zaletą jest fakt, iż potrafią pracować zarówno w ruchu poziomym, jak i pochyłym. Istnieją stalowe oraz tworzywowe łańcuchy, które można podzielić również na skrętne oraz prostobieżne.

Oczywiście, prócz standardowych łańcuchów (opartych o normy brytyjskie lub amerykańskie) tworzone są również łańcuchy bardziej specjalistyczne, dostosowane do wymogów coraz bardziej unowocześnianych urządzeń, w których standardowe rozwiązania nie sprawdziłyby się i z tego powodu nie można by ich zastosować. Wśród podobnych łańcuchów znajdują się na przykład te dostosowane do pracy w szkodliwych warunkach atmosferycznych lub w szkodliwym środowisku chemicznym – a zatem tworzone są w taki sposób, by były na nie odporne.

Artykuł powstał we współpracy z firmą JANUS, producentem łańcuchów przemysłowych: www.janus.com.pl

Previous Prąd – ile kosztuje i dlaczego tak drogo?
Next Jak wykonać izolację pod deski tarasowe?

Może to Ci się spodoba

Budowa domu 0 Comments

Budowa przydomowego garażu

Garaż to obecnie standardowy element niemal każdej zabudowy jednorodzinnej. Nie po to buduje się dom, aby mogło zabraknąć przy nim garażu. Pozostaje jedynie pytanie: który projekt wybrać – garażu wkomponowanego

Budowa domu 0 Comments

Jaki tynk na system ocieplen-CM

Podstawowym zadaniem zewnętrznych ścian budynków jest zapewnienie komfortu cieplnego ludziom oraz zabezpieczenie konstrukcji budynku i instalacji budowlanych. Przegrody powinny chronić pomieszczenia zimą – przed mrozem oraz latem – przed wysokimi

Budowa domu 0 Comments

Masa niwelująca UZIN NC 150 NEW – kontynuuj budowę nawet zimą

Przedłużająca się zima nie sprzyja pracom budowlano-remontowym. Niskie temperatury nie tylko utrudniają aplikację, ale również zaburzają funkcjonowanie wielu produktów. Świadoma tego jest firma UZIN, która w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku